Så kan du jobba med Kärleken är fri
Det finns olika alternativ för den som vill engagera sig eller starta upp Kärleken är fri i sin kommun och arbeta förebyggande mot hedersrelaterat våld och förtryck. Du kan engagera dig i samverkansgruppen, eller vara med på skolveckorna.
Projektidén ägs av Rädda Barnen med Länsstyrelsen Östergötland som initiativtagare.
Kärleken är fri skolveckor
Kärleken är fri skolveckor är en metod som har fokus på kunskapsspridning och påverkansarbete. Den stärker barn och ungas rättigheter till ett liv fritt från våld, hot och andra former av kränkningar och övergrepp. Barn som lever med hedernormer och våld är ofta rädda att prata med utomstående om deras utsatthet med risk att familjen får reda på det.
Syftet med Kärleken är fri skolveckor
Kärleken är fri skolveckor bygger på att en samverkansgrupp av myndigheter och ideella organisationer kommer till skolan under en vecka med syftet att träffa elever för att berätta om rättigheter och för att visa elever att det finns många vuxna som kan stötta när rättigheter kränks, både lokalt och nationellt. Samverkansgruppen och skolan som de besöker får ökad kompetens inför skolveckan samt ett ökat samarbete över gränserna.
Kärleken är fri skolveckors målgrupp
Metodens primära målgrupp är barn och unga på högstadiet och gymnasiet och sekundära målgruppen är yrkesverksamma som möter barn.
Kärleken är fri skolveckors process består av 6 steg:
Steg 1: Starta ny samverkansgrupp och kontakta en skola
Bilda en samverkansgrupp med representanter från socialtjänst, polis, ungdomsmottagning och frivilligorganisationer för att öka elevernas förtroende för stödvägar. Kontakta en skola där skolveckan ska implementeras.
Steg 2: Planering i samverkansgrupp & med skolpersonal
Håll möten i samverkansgruppen och med skolpersonalen med stöd av en projektledare eller samordnare för att bestämma budget, resurser, årskurs, skapa ett schema för aktiviteterna, genomföra riskbedömning med mera.
Steg 3: Utbildning av samverkansgruppen
Samverkansgruppsmedlemmar ska genomgå den obligatoriska grundutbildningen för KÄF innan möten med elever.Gruppen ska träffas för att reflektera och fördjupa kompetensen med handledarstöd efter webbkurserna.
Steg 4: Förberedelse inför skolveckor
Samverkansgruppen beställer material och sprider information om veckan. Samverkansgruppen förbereder inför de olika aktiviteterna som ska hållas under skolveckan.
Steg 5: Genomför skolveckor
Samverkansgruppen genomför skolveckan som består av olika aktiviteter:
Aulapresentation: Samverkansgruppen introducerar och fokuserar på veckans temas och presentera de olika organisationer som kommer att vara med.
Klassrumsaktiviteter: Diskussioner om rättigheter, värderingsövningar och information om stödvägar.
Korridorshäng: Stödorganisationer finns för frågor och aktiviteter som pyssel och tipsrunda. Utställningar om rättigheter kan finnas.
Valbara aktiviteter som filmvisningar, teaterföreställningar och tillgång till böcker i skolbiblioteket kan arrangeras.
Steg 6: Utvärdering och uppföljning
I det sjätte steget i Kärleken är fri processen följer vi upp och utvärderar våra mål. Det gör vi genom olika metoder och med olika grupper för att få en helhetsbild av vad vi har uppnått. Vi ställer frågor till barnen och samverkansgruppen, dokumenterar observationer från klassrumsbesöken och tar feedback från andra målgrupper när det behövs. Samordnaren träffar även skolan för att samla feedback.
I detta steg kallar samordnaren samman samverkansgruppen för ett reflektions- och utvärderingsmöte. Gruppen avslutar processen genom att skapa en att göra-lista med utvecklingsåtgärder inför nästa KÄF-skolvecka.
Här hittar du några grundläggande dokument som kan stödja och vägleda dig i arbetet.
Basen:
- Guide för uppstart är för dig som är chef eller lokal förening som vill starta Kärleken är Fri. Den beskriver förutsättningarna för att kunna driva metoden på bästa sätt och vad som krävs.
- Handboken är främst till för dig som ska samordna Kärleken är fri och i andra hand till samverkansgruppen. Den beskriver en hel process från uppstart till genomförande och avslut.
- Onepager ger en kort sammanfattning av metoden och som kan användas vid första kontakten med samverkanspartners eller skolor för att få en överblick.
- Frågor och svar
Utbildningar och presentationer
- Informationsbrev om grundutbildning för aktivitetsledare
- Informationsbrev grundutbildning samordnare
- PPT om Kärleken är fri
- Uppföljning och utvärdering
Verktyg:
- Checklista
- Aulapresentation mall
- Metodmaterial klassrumsbesök
- Instruktioner korridorshäng exempel
- Pyssel under veckan
- Samtalskort korridoren
- Tipsrunda inkl facit
- Materialbeställning
- Schemamall
Extra:
En viktig förutsättning för att starta projektet är att den kommun man verkar i har en handlingsplan/samverkansplan. Om någon utsatt behöver hjälp så träder kommunens riktlinjer och den lagstiftning som finns i kraft. Om kommunen saknar riktlinjer så kan ni ta hjälp av Länsstyrelsen Östergötlands metodstöd för handlings- och metodstöd. Se hedersfortryck.se.
Vid användandet av material så ska loggan/siluetten alltid finnas med och Kärleken är fri ska alltid användas i kommunikationen ut till elever och andra aktörer i samhället. Mallar för affischer och kontaktkort finns till er förfogan.
Har du frågor om Kärleken är fri?
Kontakta oss på karlekenarfri@rb.se
Hjälp barn och unga att hitta rätt stöd
För att barn och ungdomar ska våga söka hjälp så måste de veta att hjälpen finns samt var den finns. Dessa två affischer är fria att ladda ner och skriva ut för att sätta upp i miljöer där barn och ungdomar befinner sig, till exempel i skola, biliotek och sporthall samt på fritids och fritidsgård. Ett tips är sätta upp affischerna på insidan av toalettdörren, där man kan läsa dem ifred.
Affisch Kärleken är fri stödchatt
Ladda ned affischen med information om stödchatten Kärleken är fri – Rädda Barnens verksamhet mot hedersrelaterat våld och förtryck.
Ladda nedAffischen Värt att veta
Ladda ned affischen Värt att veta med kontaktuppgifter till olika stödlinjer för barn och ungdomar.
Ladda ned