Rädda Barnens insamlingspolicy
Insamlingspolicyn ger vägledning och riktlinjer till Rädda Barnens anställda och medlemmar i insamlingsarbetet. Policyn tydliggör också för våra givare vilka principer som gäller för insamlingsverksamheten, hur Rädda Barnen samlar in pengar och hur Rädda Barnen hanterar gåvor.
Utan gåvor skulle vårt arbete för barn inte vara möjligt och givarna ska känna sig trygga med hur Rädda Barnen använder de gåvor som skänks. Det är också viktigt att insamlingsarbetet är kostnadseffektivt så att så mycket pengar som möjligt går till Rädda Barnens ändamål.
Riktlinjer för insamlingsarbetet
Rädda Barnen samlar in finansiella gåvor från främst privatpersoner och företag. Gåvor är de pengar vi samlar in som inte regleras i avtal. Rädda Barnen använder olika insamlingsmetoder och prövar ofta nya för att effektivisera insamlingsarbetet och minska kostnaderna.
Rädda Barnens viktigaste kanaler för insamling från privatpersoner och företag är fysiska möten, telefonkontakt, webbplats, sociala medier och andra digitala kanaler, TV-reklam, samt tryckta medier såsom print och utomhusreklam. I vår strävan att effektivisera insamlingen och minska kostnader har vi väl etablerade processer för planering, genomförande, analys, uppföljning och lärande där vi löpande ser över och prövar olika kanaler och metoder för insamling.
Alla gåvor är frivilliga och all insamling ska ske med respekt för den enskilde givaren. Vi redovisar på ett korrekt, transparent och ärligt sätt hur vi arbetar och hur pengarna används. Vår insamling sker under tillsyn av Svensk Insamlingskontroll samt av auktoriserad revisor som kontrollerar att pengarna går till ändamålet och att gränsen för tillåten administrations- och insamlingskostnad inte överskrids. Rädda Barnen är medlem i intresseorganisationen Giva Sverige och tillämpar Givas kvalitetskod i all insamlingsverksamhet.
Noggrann kontroll av vår verksamhet
Insamlingens ändamål – öronmärkning av gåvor
Rädda Barnen samlar i första hand in gåvor som inte är öronmärkta till specifik verksamhet. Vi strävar i allt vi gör efter att hålla nere våra administrativa kostnader och att arbeta effektivt för att nå resultat för barn. Gåvor till Rädda Barnen används både i vår svenska och internationella verksamhet i enlighet med vårt ändamål och där vi bedömer att de gör störst nytta.
Läs mer om öronmärkning av gåvor
Gåvor i form av fast egendom och värdepapper
Fast egendom värderas professionellt och säljs snarast möjligt. Värdepapper säljs skyndsamt.
Nekande av gåva
Utan gåvor skulle Rädda Barnens verksamhet inte kunna bedrivas. Trots det förbehåller vi oss rätten att tacka nej till gåvor. Det kan till exempel gälla gåvor från företag, organisationer eller politiska partier.
Lokal insamling
Rädda Barnens lokalföreningar samlar in pengar på olika sätt, till exempel genom insamlingsbössor, Swish, lotterier och försäljning. För att säkerställa att Rädda Barnen lever upp till Givas kvalitetskod och andra krav på organisationer med 90-konto finns riktlinjer som Rädda Barnens lokalföreningar måste följa.
Läs mer om att vara medlem i Rädda Barnen
Minderåriga i insamlingsarbetet
Rädda Barnen engagerar inte minderåriga i insamlingsarbetet. När barn och ungdomar är engagerade i egna insamlingsarbeten måste alltid någon vuxen (18 år fyllda) stå som ansvarig för insamlingen.
Frågor och klagomål
Frågor och klagomål ska besvaras så snart som möjligt på ett professionellt och respektfullt sätt. Rädda Barnen strävar efter att ha en öppenhet och tillgänglighet via flera kanaler såsom fysiska möten, telefon, e-post, webb och sociala medier.
Tackrutiner
Rädda Barnen ska på lämpligt sätt tacka för mottagna gåvor. Fokus ska vara kostnadseffektivitet men även givarens behov av att få bekräftelse på att Rädda Barnen har mottagit gåvan.
Information och återrapportering till privatpersoner
Löpande återrapportering om Rädda Barnens verksamhet sker via hemsidan, sociala medier och andra digitala kontaktytor, e-post-utskick, fysiska utskick samt i årsredovisningar och effektrapporter.
Hantering av personuppgifter
Som givare ska du alltid kunna känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till Rädda Barnen. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR som gäller i hela EU.
Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter
Testamenten
Testamenten är en viktig del av Rädda Barnens finansiering och kan omfatta exempelvis kontanter, värdeföremål, aktier, fondandelar eller fastigheter. Rädda Barnen är befriad från skatt ränteintäkter,
aktieutdelningar eller kapitalvinster. Det innebär att hela värdet av en fastighet, aktiepost eller fondandel kommer vår verksamhet för barn till godo.
Läs mer om vårt arbete med testamenten
Bild och text
Bildmaterial som Rädda Barnen använder får inte kränka eller på annat sätt skada eller sätta barn i osäkerhet. Bilder på barn från vår programverksamhet godkänns av både barnet och förälder eller vårdnadshavare. I text som Rädda Barnen producerar tas hänsyn till varje enskilt barns integritet och säkerhet. Klichéer och fördomar ska alltid undvikas.
Om insamlingspolicyn
Avgränsningar
Insamlingspolicyn gäller endast för gåvor. Rädda Barnens företagssamarbeten regleras alltid i avtal och omfattas inte av denna policy.
Uppföljning av policyn
Denna insamlingspolicy gäller från och med beslutsdagen tills vidare men ses över vartannat år och revideras vid behov.