E-post för distrikt & lokalföreningar
Alla lokalföreningar och distrikt har en egen e-post som går till föreningens/distriktets gemensamma brevlåda. Här finns informationen ni behöver för att använda er webbmejl.
Att ha en gemensam Rädda Barnen-mejladress underlättar för föreningens arbete och gör det enklare för andra att veta var de ska vända sig för att kontakta föreningen/distriktet.
Möjlighet att dela ansvar för mejlen
Med en gemensam mejladress riskerar man inte att förlora mejl om någon slutar och kan dela ansvaret för mejlen mellan sig i föreningen. Alla mejladresser är enligt modellen lf.namn-på-föreningen@medlem.rb.se och df.distrikt-namn@medlem.rb.se. Alltså exempelvis lf.goteborg@medlem.rb.se och df.malmo@medlem.rb.se.
Det är styrelsen i respektive lokalförening eller distrikt som beslutar om vilka som ska ha tillgång till brevlådan. Man når den på adressen https://portal.office.com och loggar in med användarnamn och lösenord som lokalföreningens styrelse tillhandahåller.
Stöd för användning av webbmejlen
Lathundar för Office 365 hittar du här.
Inloggningsuppgifter
Information om webmejlen och inloggningsuppgifter skickades ut till alla föreningar och distrikt då webbmejlen först togs fram. Om man behöver nya inloggningsuppgifter kan ordföranden i föreningen/distriktet kontakta ansvarig verksamhetsutvecklare.
Office 365
Office 365 lanserades i april 2016 till samtliga distrikt och lokalföreningar inom Rädda Barnen. Tidigare e-postadresser till distrikt och lokalföreningar byttes ut mot nya.
De funktionsstyrda e-postadresserna används av ordföranden, vice ordföranden, kassör och sekreterare. De generella e-postkontot används av övriga ledamöter och andra aktiva (arbetsgrupper, projektledare) som styrelsen beslutar om.
Behöver du stöd i Office 365, vänd dig till ditt regionkontor (Nord, Öst, Väst och Syd) för utbildning i grundfunktionerna. Rädda Barnens förhoppning med Office 365 är att våra kommunikationsmöjligheter kommer att förenklas.
Lathundar för Office 365 här.
Varning för datavirus - var observant!
IT-avdelningen på kansliet ser ökade trender inom dessa områden och vill därför uppmana alla att vara uppmärksamma.
Om du får ett mejl med en bifogad fil som du inte förväntar dig, ta bort mejlet. Får du ett mail från dig själv som du inte har skickat. Öppna aldrig mejl och bifogade filer som du är osäker på!
Upplever du att ni får spam i föreningsmejlen?
Se denna Lathund för bortsortering av spamrapporter för att skapa en separat mapp för detta och resna upp i inkorgen.