Steg 1. Göra vuxna trygga
Våld mot barn inkluderar alla former av utsatthet: fysiskt och psykiskt våld, försummelse, utnyttjande och sexuellt övergrepp. Många barn i Sverige har erfarenheter av att utsättas för våld.
Att komma igång med Snacka tryggt är enkelt. Tipsa din skolledare om materialet och avsätt tid för alla vuxna att göra steg 1 på till exempel en studiedag eller två arbetsplatsträffar
Första delen i Snacka tryggt ger alla vuxna i skolan kunskap för att kunna upptäcka och bemöta barn som utsatts för våld. Skolledare, elevhälsa eller en lärare kan leda det första steget.
Steg 1 består av:
- Film: Aktuell och relevant kunskap om våld mot barn
- Film och samtal: Skolan som en trygg och läkande plats
- Öva på svåra samtal digitalt
- Samtal och möte: Stärkt samarbete mellan er skola och socialtjänsten
Kunskap om våld mot barn
Alla vuxna på skolan är viktiga för att skapa trygghet: lärare, fritidspedagoger, elevassister, elevhälsan och ledning. Inspelningen är 24 minuter lång.
Samma information som i filmen finns också i en PDF för kom ihåg eller om någon är frånvarande. Kunskap om våld mot barn (PDF).
Skolan som en trygg och läkande plats
Den här delen ger alla vuxna i skolan kunskap om hur skolan kan vara en stöttande och läkande plats för barn som lever i utsatthet. Här kan de få tillgång till trygga vuxna, omsorg, utmaning och meningsfulla aktiviteter.
Inspelningen är ca 24 minuter lång, men avsätt ytterligare ca 20 minuter för diskussionsuppgift.
Samma information som i filmen finns också i en PDF för kom ihåg eller om någon är frånvarande. Skolan som en trygg och läkande plats (PDF).
Öva på svåra samtal digitalt
Genom scenariobaserade samtalsövningar får du möta Matilda, Ahmed och Kim som vill berätta något för dig.
Samtalsövningarna går att genomföra enskilt eller i grupp. Det finns inga rätta eller fel svar. I samtalet får du 1–3 svarsalternativ att välja mellan och du väljer det som du tycker passar dialogen med barnet.
Till det digitala samtalsverktyget
Övningarna är tankeställare, som kan guida dig. Hur kan en dialog se ut när ett barn vill berätta något för dig? Baserat på dina svar, ger barnet olika respons. I slutet av samtalet får du en sammanställning av ert samtal. Då kan du även ta del av barnets känslor under samtalet och om hen skulle reagerat annorlunda vid andra svar. Sammanställningen går att skriva ut, spara och diskutera i grupp. Vid behov ger även coachen dig feedback.
Stärkt samarbete mellan skolan och socialtjänst
Ett bra samarbete mellan skolan och socialtjänst är avgörande för barns rätt till en uppväxt fri från våld. Här får ni konkret stöd för att bjuda in till ett möte med socialtjänsten och stärka ert samarbete.
En ökad samverkan mellan skola och socialtjänst kan leda till en ökad trygghet. Särskilt när det handlar om oro för att barn far illa. Boka gärna in möte med socialtjänsten för att prata om tillvägagångsätt, utmaningar och eventuella osäkerheter som ni i ert arbetslag upplever i er vardag.
Till er hjälp har vi tagit fram en checklista för ett möte med socialtjänsten och en brev- eller mailmall för att bjuda in till ett möte. Ladda ner Stärkt samarbete mellan skolan och socialtjänst (PDF).
Skolan ska informera om rätt till skydd, förebygga och samverka
Enligt läroplanen har skolan en skyldighet att informera eleverna om deras rättigheter, inklusive deras rätt till skydd mot våld och övergrepp. Skolans ansvar inkluderar även att förebygga och hantera situationer där eleverna utsätts för våld. Det är också viktigt att skolan samverkar med myndigheter som till exempel socialtjänst för att säkerställa att barn som utsätts för våld får den hjälp och stöd de behöver.