Frågor och svar om Snacka tryggt

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om Snacka tryggt.

Med Snacka tryggt vill vi göra det lättare att prata om våld. För att fler vuxna i skolan ska känna sig trygga att upptäcka och bemöta barn som utsatts för våld och för att fler barn ska få kunskap om sina rättigheter och ord för att kunna berätta.

Temat känns igen från Stopp! Min kropp!-materialet men det finns några stora skillnader: Stopp! Min kropp! riktar sig till förskolan, lågstadiet och föreningslivet medan Snacka tryggt är ett upplägg för mellanstadieskolor. Det finns en röd tråd i Snacka tryggt och tanken är att skolor själva ska kunna arbeta med Snacka tryggt och allt material – kunskap för alla vuxna, klassrumsmaterial och stöd till elevhälsan – finns digitalt.

Våld mot barn är vanligare än man tror. Våld kan vara fysiskt och psykiskt. Det innefattar försummelse, utnyttjande och sexuellt övergrepp och att behöva uppleva våld mellan vuxna i sin närhet är också våld mot barn. Alla barn i Sverige har rätt att skyddas mot våld och övergrepp, och att få åldersanpassad information om ämnet. I en nationell kartläggning 2022 uppgav 4 av 10 elever i årskurs 9 att de blivit utsatta av våld av en vuxen och 3 av 10 av en förälder (Våld mot barn 2022 – en nationell kartläggning Stiftelsen Allmänna Barnhuset 2022).

Alla vuxna på skolan är viktiga för att skapa trygghet och därför är det första steget – med kunskap, möjlighet att öva på svåra samtal och samarbete med socialtjänsten – tänkt för alla vuxna på skolan: lärare, fritidspedagoger, elevassistenter, elevhälsan och skolledning. Lektionspassen med elever håller deras lärare i, men det är en fördel om även fritidspedagoger och elevhälsa kan vara med så att ni är många trygga vuxna i klassrummet.

För barn i lågstadieålder har vi annat material som kan användas i skolan. Vi har tagit fram klassrumsmaterial för Stopp! Min kropp! vilket består av animerade filmer samt fråge- och faktakort för samtal och övningar. Materialet är framtaget för att ge barn kunskap om frågor som integritet, samtycke och rätten till sin egen kropp. Det tar även upp vad övergrepp kan vara, vad lagen säger och att alla barn har rätt att få hjälp.

Ja, klassrumsmaterialet finns även lättläst och med fler övningar. Det finns också bildstödsförslag, men det går också bra att använda det bildstöd ni brukar använda. Flera anpassade skolor har varit med och testat materialet och medverkat i till exempel filmer. Det anpassade materialet har vi tagit fram i samråd med FUB.

Snacka tryggt har tagit fram av Rädda Barnen och Barnafrid tillsammans med barn och professionella som arbetar i skolan. Exempelvis så har klassrumsmaterialet tagits fram med hjälp av mellanstadieelevers och ungdomars egna tankar och frågor om våld. Filmerna som visas i klassrummet utgår också på barnens frågor och delaktighet. Materialet har tagits fram med stöd från Allmänna Arvsfonden.

Snacka tryggt är ett upplägg som är tänkt för skolan med tre olika steg. Det första steget – kunskap om våld och få öva på svåra samtal – kan användas av alla som möter barn.

Allt material till Snacka tryggt finns digitalt. Vill du berätta för andra om Snacka tryggt finns foldrar om Snacka tryggt i vår webbshop

Alla vuxna som misstänker att ett barn far illa bör anmäla det till socialtjänsten. För vuxna som jobbar med barn, är det en skyldighet. Vid en anmälan till socialtjänsten behöver man inte veta exakt vad som hänt, eller vara säker – det räcker att du är orolig, och att du anmäler utifrån din oro.

Ta del av vår vägledning "Vid oro för ett barn"