Stopp! Min kropp! - lågstadiet
Här hittar du materialet som ingår i Stopp! Min kropp! arbetsmaterial för lågstadiet.
Handledning för vuxna
Handledning för dig som ska arbeta med materialet i skolan. Här står allt om hur du arbetar med de olika temana, spelet och annat material.
Ladda ned handledningStopp! Min kropp! - spelet
Spela Stopp! Min kropp!Problem med spelet?
- Spelet fungerar bäst på dator eller läsplatta i webbläsaren Chrome.
- Är det något som inte verkar fungera som det ska?
- Eller har du idéer på förbättringar av spelet?
Fyll i detta formulär.
Det finns tyvärr problem att spela spelet från vissa surfplattor just nu. Om det händer dig, testa att byta webläsare.Om det fortfarande är problem, byt till dator. Spelet är mest driftsäkert på dator i nuläget. Vi kommer inom kort åtgärda problem som uppkommer på surfplattor, men samlar tacksamt in hur problemet uppstod för just dig för att felsöka detta ytterligare.
Här kan du ladda ned en brevmall för att informera föräldrar
Här kan du beställa hem en kortlåda med frågekort från vår webbshop.
Tema 1: Lätta och jobbiga känslor
Syftet med temat är att beskriva och berätta om känslolivet. Att vi kan känna olika känslor samtidigt och att det kan ändras snabbt. Till exempel att någon först kan kännas pirrigt och bra, men efter en stund jobbigt och äckligt.
Syftet med temat är att beskriva och berätta om känslolivet. Att vi kan känna olika känslor samtidigt och att det kan ändras snabbt. Till exempel att någon först kan kännas pirrigt och bra, men efter en stund jobbigt och äckligt.
Tema 2: Min alldeles egna kropp
Ett tema som stärker barnens upplevelse av att bestämma över sin egen kropp. De får lära sig att sätta namn på privata kroppsdelar och får en ökad förståelse för vad som är okej och inte okej att andra gör med din kropp.
Tema 3: Stopp! Min kropp!
Barn som lär sig att lyssna på andras signaler lär sig också att lyssna på sina egna känslor och att sätta gränser för sig själv. Temat belyser vikten av att förstå gränser och integritet – både egen och andras. Innebörden av samtycke förklaras.
Tema 4: Det här är förbjudet
Temat berör uttrycket sexuella övergrepp och vad det betyder. Att det är fel och olagligt att det aldrig är barnets fel och att vuxna finns för att skydda och hjälpa dem.
Tema 5: Bra och dåliga hemligheter
Temat lyfter bra och dåliga hemligheter och att barn alltid får berätta för vuxna – även om de lovat att inte säga något. I materialet finns även förslag på vilka barnen kan vända sig till vid behov.
Tema 6: Trygg på nätet
Nätet är en stor del av barns vardag. I detta tema får barnen information om saker som kan hända på nätet kopplat till kroppen och gränser, samt hur de kan hantera detta. Här betonas vikten av att våga ta hjälp av en vuxen om något obehagligt händer.
OBS! Du som redan har en fysisk kortlåda utan tema 6 och vill komplettera den kan beställa ifrån Rädda Barnens webshop.
Quiz för att surfa tryggt
Spela en Kahoot-quiz om vad som är okej och inte okej. Du får också tips på vad man kan göra och hur man ska tänka när man hänger på nätet.
Till KahootDu kan också ladda ned:
- Quiz som PDF: Surfa tryggt på nätet
Vad tyckte barnen om Stopp! Min Kropp?
Här kan du ladda ned utvärdering så barnen kan säga vad de tycker och även om de vill prata vidare med en vuxen om något.
Kunskap och förberedelse för vuxna
Handledning: Stopp! Min kropp! i skolan
Föreläsningar och seminarier
Föreläsning: Stopp! Min kropp! i lågstadiet
Stopp! Min kropp! -konferensen 2022
UR Samtiden: Stopp! Min kropp!
Seminarie: Att prata med barn om kroppen, gränser och samtycke
Seminarie: Att jobba i skolan med kroppen och gränser
Vägledningar
Här finns en pdf som beskriver Stopp! Min kropp! i lågstadiet
Vill du hjälpa oss att utveckla Stopp! Min kropp!-materialet?
Svara på några frågor. Det tar cirka 2-3 minuter och svaren är anonyma.
Det är aldrig barnets ansvar att stoppa kränkningar och övergrepp
Syftet med allt som görs kring ”Stopp! Min kropp!” är att göra ämnet mer pratbart för barn och vuxna. Att barn ska förstå vad vuxna och andra barn får och inte får göra med deras kroppar, att det aldrig är barnets fel om något händer samt att de ska veta att de alltid kan prata med en vuxen vid behov.
Genom att på olika kreativa sätt prata med barn om kroppen, gränser och sexuella övergrepp tror vi att barn lättare kan sätta ord på saker de är med om och underlätta för barn att tidigt be om hjälp.
Materialet syftar inte till att barn själva ska stoppa kränkningar och sexuella övergrepp. Det ansvaret kan aldrig ligga på ett barn utan är alltid vuxnas ansvar, men genom att göra ämnet pratbart kan vuxenvärlden lättare veta vad barn behöver och upplever. På det sättet hoppas Rädda Barnen att vi tidigare kan hjälpa barn som riskerar att bli utsatta på olika sätt men också medvetandegöra för barn vad de får och inte får göra mot varandra.