Facebooksidor för lokalföreningar

Här finns tips om hur du bäst skapar din lokalförenings egen Facebooksida. Här finns också viktig information om hur vi kan förbättra sidorna och ta hand om olika problem som kan dyka upp.

En lokal kommunikationskanal är Facebook.  Många lokalföreningar har egna Facebook-sidor, men för er som inte har det ännu kan det vara bra att titta lite på den här sidan för att få vägledning och inspiration. Det gäller förstås även er som redan har en sida. 

Hur startar man en Facebooksida för lokalföreningen?

  1. För att se hur man gör rent praktiskt för att starta en grupp se Facebooks egen guide.
  2. Facebooksidans namns ska vara: Rädda Barnen + ortsnamn (t. ex. Rädda Barnen Sundsvall)
  3. Använd samman profilbild som vi har på den nationella Facebooksidan. Bilden går att ladda ner från vår nationella Facebooksida eller i din regionala Facebookgrupp (se mer info nedan).
  4. Skapa ett unikt användarnamn (@raddabarnen-sundsvall) och en unik webbadress (URL: www.facebook.com/raddabarnen-sundsvall). Här hittar du en manual för detta.
  5. Vem som ska ha olika roller, se nedan.

Intern grupp för att sprida info och få och ge tips

För er som är administratörer/redaktörer för er lokalförenings Facebook-sida finns det en sluten Facebookgrupp i varje region. Kontakta ert regionkontor för att bli tillagda där. 

I grupperna kan man utbyta tips med varandra från lokalföreningarna. Regionkontoren eller kansliet kan dela information som kan vara bra att dela på sina lokala sidor etc. Det är också den bästa vägen att ställa praktiska frågor så ska vi försöka besvara dem. Gå gärna med där.

Vem ska vara administratör, redaktör etc.?

Varje lokalförening ansvarar för sin egen Facebook-sida och hur man väljer att dela upp arbetet. Men ett tips kan vara att ha flera administratörer, så att det inte blir problem om någon slutar att vara aktiv i lokalföreningen. Det kan också vara ha en god idé att ha en passiv administratör från regionkontoret, till exempel lokalföreningens verksamhetsutvecklare. Det är en ytterligare garant för att vi kan administrera sidorna över tid. Lägg dock märke till att personalen på regionkontoret bara har en passiv roll om ni inte har kommit överens om något annat sinsemellan. 

Bilder - tänk på barnen

Att ha bilder gör inlägg mer attraktiva  att titta på och dela. Så använd det gärna. Men tänk på att vi har ett ansvar att inte dela bilder på barn utan tillstånd. Se vår policy för att använda bilder inom Rädda Barnen.

Instruktioner för lokala Facebooksidor

Här har ni några viktiga tips till när ni ska starta en lokal Facebooksida. Det här gäller ju även om om ni redan har en.

1. Använd samma profilbild (Rädda Barnen-loggan) som vi har på vår nationella sida. (Bilden går att ladda ner från vår nationella facebooksida.)

2. Facebooksidan ska heta: Rädda Barnen + ortsnamn (t. ex. Rädda Barnen Sundsvall).

3. Url:en ska skräddarsys efter Facebooksidans namn med en punkt mellan (t. ex. www.facebook.com/
raddabarnen.sundsvall) i ett svep, utan mellanslag.

Hantering av kommentarer

Social medier, såsom Facebook, är en stor möjlighet för att få en dialog med de som är intresserade av Rädda Barnen eller som vill ha en konstruktiv diskussion. Men det finns förstås också en risk att våra sidor används för att lägga ut kommentarer som är kränkande eller som bara är till för att föra ut någon annans budskap.

Det är era sidor, och det är inte meningen att det ska vara en slasktratt för andras budskap, eller sårande tillmälen. Vi föreslår att ni lägger in denna text på era sidor och att ni agerar efter det i er bedömning:

"Sidan är öppen för inlägg och kommentarer. Vi förbehåller oss rätten att ta bort sådant som är kränkande, diskriminerande, innehåller förtal, skvaller, personliga angrepp, hot eller annat som inte följer lagen."

Lägg den förslagsvis under "Om" så att det ligger kvar hela tiden. Se hur Rädda Barnen nationellt har gjort på sin sida.
Tänk på personuppgifter på Facebook

Eftersom vi i Rädda Barnen också omfattas av Datasskyddsförordningen (gdpr) är det viktigt att vi tänker på vilka rättigheter den enskilde har när det gäller personlig integritet även på Facebook.

Försök i möjligaste mån undvika att publicera personuppgifter i era statusar.
Hänvisa till era officiella mejladresser vid anmälningar.
Om personuppgifter finns med ställ er följande frågor innan publicering:

o Vilken typ av personuppgift är det? Är det bara ett namn, en mejladress eller vad?
o I vilket sammanhang förekommer den? Är det känsligt på något sätt eller kan det uppfattas kränkande?
o Varför ska vi publicera statusen? Vad vill vi uppnå?:

- För att engagera
- För att informera
- För att administrera
- För att driva opinion
- För att väcka debatt

o Om personuppgiften utgörs av en bild, se policy för bildanvändning.
o Det vi publicerar får aldrig någonsin vara kränkande – och det gäller även om en uppgift skulle råka vara sann.

Ta bort opassande kommentarer på Facebooksidor

Kom i håg att ta bort opassande kommentarer från så kallade nättroll, om ni får det på era Facebook-sidor. Vi har ju ansvar för det innehåll som publiceras inklusive kommentarer på sidan och måste se till att det inte sprids vidare. Vi är alltså skyldiga enligt lag att ta bort kommentarer som kan tolkas som olaga hot, olaga integritetsintrång, uppvigling eller hets mot folkgrupp.

Kontakta oss!

Om du har frågor eller vill veta mer.

Region nord:
infonord@rb.se

Region syd:
infosyd@rb.se

Region öst:
infoost@rb.se

Region väst:
infovast@rb.se

Inspireras av andra lokalföreningar

Känner du dig osäker på hur din lokalförenings Facebookssida ska se ut? Det bästa tipset är kanske att titta på nån annan som kommit längre. Sök efter andra lokalföreningar på Facebook och låt dig inspireras.