Styrelsearbete

Föreningens styrelse samordnar och utvecklar det lokala arbetet. Här finns information om uppdraget och olika roller i styrelsen.
Lokalföreningens styrelse ska bestå av ordförande, sekreterare, kassör, minst två övriga ledamöter samt eventuella ersättare. I en förening finns även alltid valberedning och revisorer.
Ny styrelse efter årsmötet
Det är på årsmötet som lokalföreningen väljer ordförande, valberedning och revisorer samt bestämmer hur många ledamöter och eventuella ersättare som föreningen ska ha. Efter årsmötet bestämmer den nya styrelsen vem som ska vara sekreterare och vem som ska vara kassör.
Obligatoriska och valfria uppdrag
Ordförande, sekreterare, kassör, revisorer, valberedning samt minst två ledamöter är de obligatoriska funktionerna.
För att styrelsen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt är det bra att utse ansvariga för ytterligare några områden. Vice ordförande, medlemsansvarig och kommunikatör är tre funktioner som vi rekommenderar att man har i föreningen!
Läs och skriv ut
Beskrivningar och förväntningar på olika styrelseuppdrag
Detta behöver du veta för att driva en förening
Kontakta oss!
Region nord:
infonord@rb.se
Region syd:
infosyd@rb.se
Region öst:
infoost@rb.se
Region väst:
infovast@rb.se