Grafiska riktlinjer, mallar, annonser och logotyp
Här finns regler, tips och underlag som hjälper er att synas på rätt sätt!
Det är viktigt att vi syns och hörs för att kunna bilda opinion i frågor som rör barns rättigheter. Det är då viktigt att vara konsekventa i vad vi säger och hur vi ser ut så att vår omgivning får en tydlig bild av oss – vilka vi är och vad vi vill.
Allt material med Rädda Barnen som avsändare måste utformas enhetligt – med samma layout, färger och med ett språk som de vi talar till känner igen som Rädda Barnens.
Rädda Barnens varumärkeshandbok
Här hittar du en sammanfattning av vår varumärkeshandbok.
Den fullständiga versionen finns publicerad på Föreningsportalen. (Observera att du måste vara inloggad på Office 365 för att se den.)
Handboken är omfattande och kräver en del tid för att gå igenom. Det är dock viktigt för den som planerar att ta fram material på egen hand att ta till sig denna och följa de riktlinjer som tagits fram.
Den första delen behandlar den plattform och grund all vår kommunikation bygger på – våra värderingar, vårt löfte och vårt mål med verksamheten – både nationellt och internationellt.
Den andra delen behandlar vår grafiska profil – hur vi ser ut i se flesta sammanhang, allt från annonser till film och på webben.
Hittar du inte svaren på det du söker i handboken, eller kan lösa uppgiften med de framtagna mallarna så kan du mejla (se nedan). Men kika först bland mallarna och i handboken.
Mallar
För att underlätta produktion av de vanligaste och mest efterfrågade kommunikationsmaterialet så har vi tagit fram mallar som finns att ladda ner här nedan.
Vi har också tagit fram webbaserade mallar där du kan skapa kommunikationsmaterial för att sedan ladda ner en PDF för egen utskrift alternativt beställa tryck av produkten (mot en kostnad).
Denna webbaserade tjänst hittar du här!
Registrering av kontouppgifter och access till sidan kan ta upp till 24 timmar vid första besöket.
Powerpointmall
Du hittar en Powerpointmall här på Office 365.
Här finns några användbara mallar i wordformat:
Generell mall
Tom wordmall
Affischmall A4
Affischmall A3
Logotyp
Rädda Barnens logotyp är vår starkaste grafiska symbol för att lämna ett avtryck hos de vi kommunicerar med. Det är därför viktigt att vi alltid visar logotypen oförvanskad och i sin helhet.
Det är inte tillåtet att separera den röda symbolen av Charlie (barnet med utsträckta armar) från ordbilden "Rädda Barnen", byta färg eller på annat sätt ändra logotypen. Det är heller inte tillåtet att göra lokala anpassningar av vår logotyp – att lägga till lokalförenings namn eller lokal tagline. All kommunikation på svenska, i Sverige ska ske med samma avsändare – Rädda Barnen.
Det är naturligtvis tillåtet att i text och tal ha en lokal anknytning och hänvisa till den lokala föreningens arbete och engagemang i de frågor vi driver.
Som stöd för föreningsarbetet och ert kommunikations- och påverksansarbete finns användbara mallar att ladda ner, allt ifrån mall för dagordning, till vykorts- och annonsmallar.
Om ni tar fram eget material, glöm då inte att Rädda Barnens logotyp alltid ska finnas med.
För att få tillgång till logotypen, mejla medlem@rb.se. Ange om loggan ska vara till tryck eller digitalt.
90-konto-loggan
90-konto-loggan ska finnas med på publikt material vi producerar. Logotypen placeras balanserat i någon av layoutens hörn. Övriga regler för hur 90-konto-loggan ska användas finns på insamlingskontroll.se.
Regler från Svensk Insamlingskontroll säger att allt marknadsförande material riktat mot allmänheten måste bära 90-konto-loggan.
För att få tillgång till 90-loggan, mejla medlem@rb.se.
Generell presentation av Rädda Barnen
Här finns en generell Powerpointpresentation av Rädda Barnen.
Har du frågor?
Kontakta Henrik Nordgren på Kommunikationssektionen.
Ring via växeln
tel: 08-698 90 00
eller mejla henrik.nordgren@rb.se