Verktygslåda FN:s rekommendationer

Engagerade lokalföreningar och distrikt bevakar och agerar för att barns rättigheter i kommuner och regioner ska förverkligas.

Rädda Barnen följer arbetet med FN:s Barnrättskommittés rekommendationer och sedan 2021 har det funnits ett nationellt barnrättsnätverk i organisationen. Barnrättsnätverket delar kunskap och erfarenhet om lokalt påverkansarbete i barnkonventionsfrågor och gör olika former av omvärldsbevakningar.

Här har vi samlat inspiration och stöd för det lokala arbetet kring Barnrättskommitténs granskning. 

Underlag för kunskapsspridning, opinionsbildning och lokalpolitisk påverkan kring vissa tematiska frågor kommer fyllas på med fokus på rekommendationerna och teman:

  • Barnkonventionen & FN:s Barnrättskommittés rekommendationer
  • Barnfattigdom
  • Fritid
  • Rasism
  • Offentlig styrning som utgår från barnkonventionen
  • Samhällsvåld
  • Skola
  • Psykisk hälsa

Varför just dessa tematiska frågor?

Prioritering av utvalda tematiska frågor utgår från omröstning på verksamhetskonferensen 2023 samt Barnrättsagendans inriktningar som beslutades på riksmötet 2024. Det tematiska innehållet utgår från Barnkonventionen, rekommendationerna samt Rädda Barnens egna kunskap, rapporter och ställingstaganden.

 

Engagemang för lokalt barnrättsarbete med FN:s barnrättskommittés rekommendationer i fokus

NIVÅ I

Sprid Information och öka kunskap om barnkonventionen och FN:s barnrättskommittés rekommendationer till Sveriges kommuner och regioner.

Det här arbetet kan bestå av en punktinsats, det vill säga något enstaka tillfälle till exempel på Barnkonventionens dag - men också engagemang som löper över flera månader och kanske år. Hur mycket tid och engagemang bestämmer vi själva.

Arbetet som beskrivs här under har fokus på att öka kunskap och sprida information.

Steg 1 – Bilda en arbetsgrupp och bli medlem i Rädda Barnens lokalförening och distrikt

  • Börja med att gå samman med andra som också vill engagera sig för barns rättigheter lokalt. Är du inte redan med i någon av Rädda Barnens lokalföreningar - kontakta lokalföreningen där du bor och berätta att du vill starta igång ett arbete.
  • Annonsera på till exempel volontärbyrån eller i sociala medier för att hitta fler volontärer som vill engagera sig i barnrättsarbetet. Att sprida kunskap, skapa opinion och lokalt påverka barnrättsarbetet kan vara ett spännande sätt att hitta nya engagerade volontärer.

Steg 2 – Lär dig om barnkonventionen, rekommendationerna och barns delaktighet

Förslag på utbildningar att gå 

Förslag på material att läsa och lära  

Underlagen listade här under kan användas för att lära oss själva och arbetsgruppen, men samma underlag kan också användas för att sprida kunskap till andra till exempel kommunen. På vår samlade sida med media, material och rapporter om FN:s barnkonvention vill vi särskilt tipsa om:

  • FN:s Barnrättskommittes rekommendationer i sin helhet alt. Lättlästa versionen 
  • ”Hör Barnens Röst”, barnens rapport till FN om Sverige 
  • “Report from Civil Society Organisations working with Child Rights” vuxenanalys om barns rättigheter i Sverige 

Steg 3 – Identifiera en målgrupp du vill nå med dina kunskapshöjande insatser 

Exempel på målgrupp kan vara beslutsfattare och politiker, tjänstemän på kommunen, en nämnd eller en förvaltning. Tips att ta kontakt med kommunens Barnrättsstrateg (kan ha olika namn i kommunen) för att organisera arbetet på ett bra sätt i kommunens befintliga struktur.  

Steg 4 Bjud in 

  • Bjud in deltagare och håll en träff om barnkonventionen, rekommendationerna och barns delaktighet  
  • Exempel på träffar kan vara en nätverksträff, en barnrättsfrukost, ett webbinarium eller kvällsföreläsning. 
  • Använd gärna någon av de powerpointpresentationer som finns här: Material, media och rapporter om barnkonventionen Powerpoint-presentationerna har ett talmanus. Det behöver inte vara en expert som håller i presentationen. Ingen behöver kunna svara på alla frågor – se det som ett tillfälle att väcka intresse för barnkonventionen och FN:s Barnrättskommittés rekommendationer. 
  • Bjud gärna med RBUF eller någon annan samarbetspart för att sprida kunskap till andra tillsammans. 
  • Vill du engagera dig ytterligare och skapa opinion eller bedriva lokal politisk påverkan för en viss fråga lokalt? Gå vidare till Nivå II. 

Steg 5 – Följ upp arbetet

Följ upp arbetet med att ställa några frågor i en utvärdering i direkt anslutning till träffen och gärna någon månad senare.  

NIVÅ II 

Att skapa lokal opinion utifrån olika teman och bedriva lokal påverkan – välj område! 

FN:s Barnrättskommittés rekommendationer är väldigt många till antalet – även när vi sorterar ut de som bara är aktuella för kommuner och regioner. Rädda Barnen har valt ut några fokusområden för arbetet – men det är också ett viktigt steg att undersöka vad barn tänker och tycker så att vi kan ha med oss det i arbetet vidare. 

Barns röster är alltid en resurs i vårt arbete. För att undvika vuxengissning så är det bra att vi lokalt tittar på vad barn redan har sagt om en viss fråga. Barns delaktighet kan ske på olika sätt. Det kan finnas: 

  • Kommunal dokumentation - till exempel enkätstudier där barn svarat på frågor 
  • Undersökningar med barn som andra har gjort 
  • Barnledda initiativ som vi kan stötta till exempel RBUF eller annat ungdomsförbund 
  • Rädda Barnens egna aktiviteter där vi möter barn genom någon av våra insatser 

Det kan också vara så att vi önskar träffa barn genom till exempel en workshop för att ta reda på mer om deras situation. Barn är experter på sin egen situation och har unik erfarenhet som vi behöver ta tillvara.  

Viktigt att tänka på är att välja ett sätt som vi har kapacitet att genomföra så att det blir meningsfullt inte bara för oss vuxna utan också för barnen som ska delta.

Vi kan ta del av utbildningen om barns delaktighet innan vi väljer vad vi vill göra och gå igenom de nio principerna för barns delaktighet. Dom ger oss kunskap om vad som är meningsfullt och etiskt.

Tänk på att inget av alternativen är bättre än det andra, utan det handlar om vilken kapacitet vi har att genomföra. Det viktigaste är att vi har pratat om hur vi kan ta tillvara barns röster om vilka frågor vi ska driva, och vad barn sagt om de frågor vi driver.  

Konsultativ delaktighethet – Hur?  

  • Undersök vilka underlag  som redan finns på lokal nivå. Det kan vara LUPP, undersökningar som skolor har genomfört samt barn som engagerar sig i lokala grupper. Har kommunen system för att lyssna in barns röster och ta reda på vad barn tycker i frågor som berör dem? Lyft vikten av att ge de rösterna mer plats, eller påpeka för kommunen vikten av att ha sådana system på plats. Detta gäller oavsett vilken fråga vi vill driva. 
  • Genomför workshop med barn om rekommendationerna. Workshoppen behöver innehålla en barnvänlig version av rekommendationerna, transparens kring vilka teman som redan finns och en plan för hur vi ska dela med oss av resultatet. 

Delaktighet genom samverkan – Hur? 

  • Har RBUF en lokal grupp i kommunen, hur kan vi samverka med RBUF i det lokala? 
  • Finns det lokala verksamheter som Rädda Barnen driver? Kan vi samla barn från våra egna verksamheter och prata om vilka frågor som de vill prioritera, och vilka rekommendationer som de tycker är viktigast att vi driver på lokal nivå? 

Barnledd – Hur? 

  • Stötta initiativ som barn driver lokalt, detta kan också vara RBUF 

Underlag om de olika tematiska frågorna kommer inom kort:

  • Barnfattigdom
  • Fritid
  • Rasism
  • Offentlig styrning som utgår från barnkonventionen
  • Samhällsvåld
  • Skola 
  • Psykisk hälsa