Stärkt medlemskommunikation under hösten

Ett arbete pågår med att stärka Rädda Barnens medlemskommunikation. Syftet är att det ska bli lättare att förstå för utomstående vad medlemsrörelsen gör, lättare för medlemmar att engagera sig i våra verksamheter och lättare att bedriva förening.  

I arbetet med rapporten om medlemskommunikation förra året framgick att ett stort hinder för våra medlemmar att få relevant information var att vi lagt informationen bakom låsta medlemssidor på raddabarnen.se. Vi såg att väldigt få loggade in. Ett annat problem som vi upptäckte samband med arbetet med rapporten var att medlemmarna hade svårt att veta vilken kanal vi använde till vad. Man saknade också tryckt material med återkoppling på vilken skillnad vi gör för barn.  

Vi har därför tagit ett helhetsgrepp för att uppdatera medlemskommunikationen på våra plattformar och tydliggöra vilken kanal vi använder för vad, för att bättre möta medlemmarnas behov. 

Medlemssidor på raddabarnen.se 
Från och med 9 september kommer dessa sidor vara öppna för alla. Vi har rensat, uppdaterat och snyggat till sidorna så att de är enhetliga med övriga webben. Nästa steg blir att strukturera utbildningssidorna. Det gör vi efter lanseringen.  

Föreningsportalen 
En del i arbetet med att öppna upp medlemssidorna för allmänheten är att flytta de mer föreningstunga delarna till Föreningsportalen. Några förtroendevalda i varje lokalföreningar har ett konto där de nu kan ta del av policys, riktlinjer och annat material som behövs för att kunna driva förening.  

Metoder 
Vårt Sverigeprogram gör just nu ett stort arbete med att paketera våra metoder. Dessa uppdateras löpande under hösten. Syftet är delvis att det ska bli lättare att förstå vad Rädda Barnen gör i Sverige och hur man som medlem kan engagera sig i våra olika verksamheter. En förenklad och kortfattad bild kommer att finnas synlig på de öppna medlemssidorna men om du som medlem vill ta del av mer material om våra metoder kan du kontakta medlem@rb.se 

Halvårstack 
Halvårstacket som tidigare år enbart gått till givare (som ibland också är medlemmar) skickades i förra veckan ut även till personer som är enbart medlemmar. Genom att återanvända de produktionsströmmar vi redan har kan vi göra mer och bättre kommunikation på ett kostnadseffektivt sätt. Vi har gjort små anpassningar i innehållet och skickar ett särskilt utformat följebrev till de som enbart är medlemmar, cirka 15 000 personer. 

Mina Sidor  
En ny kommunikationsplattform håller på att tas fram där alla enskilda medlemmar och förtroendevalda ska kunna logga in och se information om deras lokalförening, medlemskap och kontaktuppgifter. Syftet med denna plattform är att så småningom lokalföreningar mer självständigt ska kunna följa upp medlemsstatisk och göra kategoriserade medlemsutskick till sina medlemmar och volontärer. Mina sidor lanseras under första kvartalet 2025.