Avslutat integrationsprojekt i Mölndal
Det treåriga internationella Horizon 2020-projektet REFUGE-ED vars syfte har varit att erbjuda olika evidensbaserade metoder ämnade att främja integrationen hos barn i multikulturella klassrum är nu genomfört.
Projektet handlar inte enbart om skolan och relationen mellan lärare och elever i sig, utan syftet är att skapa en starkare och bredare gemenskap kring skolorna genom att lokalsamhället får mer inflytande i att tillsammans med lärare utforma innehållet och bidra till inte bara utbildningen men även välbefinnandet och integrationen i sina egna områden.
Under de tre år som projektet har varit igång, har vi tillsammans med barn, familjer, civilsamhällesorganisationer, pedagoger, volontärer och lokala beslutsfattare identifierat, utvärderat samt implementerat metoder i Sverige. Sverige har varit ett av sju länder som har testat metoderna i pilotverksamheter. I Sverige har vi tillsammans med Support Group Network haft totalt tre piloter, där vi från svenska Rädda Barnen ansvarade över en av piloterna på en mötesplats i Mölndal.
Projektet har fört samman metoder från utbildning och psykisk hälsa som visat sig vara effektiva i att främja lärande, välbefinnande och en känsla av tillhörighet hos barn och unga. Som ett resultat av projektet har det skapats en lättillgänglig global plattform för utbyte av kunskap och effektiva åtgärder inom just utbildning och psykisk hälsa och psykosocialt stöd.
Låter det intressant? Besök och surfa runt på plattformen!
Har du frågor eller funderingar kring projektet och metoderna? Hör av dig till: adnan.abdul.ghani@rb.se, hinda.talal@rb.se, pelin.in@rb.se eller fredrika.kjellberg@rb.se