På Sagocafé uppmuntrar vi barns läsande

Tillsammans med barn och deras föräldrar läser vi tillsammans för att öka barnens läsvana och språkkunskaper.

Forskning visar att det viktigaste för att främja barns läsning är vårdnadshavaren. Barn från socioekonomiskt starka grupper får mer högläsning än barn från svagare grupper, vilket kan bidra till stora skillnader mellan olika elevers läsförmåga och skolresultat. 

Uppmuntrar barns egna berättande

På Sagocafé har vi läsfrämjande insatser för barn och deras vårdnadshavare. Vi arbetar ofta tillsammans med lokala aktörer som till exempel biblioteket. Genom att uppmuntra det egna muntliga och skriftliga berättandet bidrar vi till barns lika förutsättningar för utveckling och välmående oberoende av socioekonomisk tillhörighet.

Sagocafé kan bidra till politisk påverkan  

I första hand handlar Sagocafé om ett direktstödsarbete. Med tiden och desto fler Sagocaféer som bedrivs, kan strukturer etableras för att arbeta aktivt med kunskapsspridning och påverkan. 

  • Direktstöd – Läsfrämjande gruppaktiviteter för barn med föräldrar/vårdnadshavare
  • Kunskap – Öka kunskapen om varför läsfrämjande insatser är viktiga för barn språkutveckling och självförtroende
  • Påverkan – Arbeta för att fler barn ska ha lika förutsättningar för utveckling och välmående oberoende av socioekonomisk tillhörighet

Vill du engagera dig i Sagocafé?

Kontakta din närmaste lokalförening och hör vilka aktiveter de har där du bor. Du kan också vara med och starta nya aktiviteter!

Rädda Barnen har tagit fram ett paket med material för att stötta engagerade att driva Sagocafé i sitt område.