En jämlik chans att klara skolan

Varje år saknar tusentals elever behörighet till gymnasiet. I satsningen En jämlik chans att klara skolan samarbetar vi på nya sätt och över gränser, och vill få med fler aktörer, mot ett gemensamt mål: att fler barn på sikt ska klara skolan.

Hösten 2022 saknade 18 000 elever behörighet till gymnasiet. Det får stora konsekvenser för både eleven och för samhället. Samhällsförlusten för en årskull elever som inte tar gymnasieexamen är hög – 54 miljarder kronor.

Under 2022 gick nio civilsamhällesorganisationer samman för att hitta nya vägar för att alla barn i Sverige ska ha en jämlik chans att klara skolan. Genom att arbeta missionsinriktat tar vi utgångspunkt i en önskad framtid och mobiliserar aktörer från olika samhällssektorer mot ett djärvt, mätbart mål som ska uppnås inom en given tidsperiod. Satsningen är finansierad av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet.

40-tal aktörer med en gemensam portfölj

Idag är vi ett 40-tal aktörer från civilsamhälle, offentlig sektor, näringsliv, och akademi som har ett gemensamt mål: att det 2034 finns 100 platser i Sverige som arbetar missionsinriktat för att alla barn ska ha en jämlik chans att klara skolan.  

Vårt fokus är att komplettera skolans kompensatoriska uppdrag, ett uppdrag som syftar till att uppväga skillnader i elevers förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Det kan till exempel handla om studiestöd, en trygg och meningsfull fritid och föräldrastöd. I den här satsningen bygger vi en portfölj där beprövade metoder kombineras med nya innovativa arbetssätt och finansieringsmodeller. 

Mer läsning: Bred satsning för att ge alla barn en jämlik chans att klara skolan | Vinnova

Missionsorienterat arbetsätt 

Vi arbetar missionsorienterat och bidrar till att förändra ett helt system genom ett tvärvetenskapligt perspektiv och engagemang från aktörer på alla nivåer. 

  • I stället för att arbeta var och en för sig, arbetar vi tillsammans för att på sikt åstadkomma en systemförändring så att fler barn klarar skolan. Det gör vi genom ett par pilotprojekt samtidigt som vi utvecklar nya finansieringsmodeller. 
  • Vi tar fram ett fördjupat kunskapsunderlag om vad som har störst betydelse för att klara skolan. Det kommer att ligga till grund för framtida satsningar. 
  • Vi tar också fram en utbildning i missionsorienterat arbetssätt för civilsamhället, så att fler aktörer ska få verktyg för hur man tillsammans kan arbeta mot ett gemensamt mål. 

Hur kan civilsamhället bidra till att fler elever klarar skolan? 

Varje år lämnar cirka 15 procent av eleverna grundskolan utan behörighet till gymnasiet. Det får allvarliga konsekvenser för både den enskilda eleven och för samhället i stort. För att kunna göra skillnad behöver vi veta vad som gör skillnad.

Kunskapsunderlaget svarar på frågorna: Vilka utmaningar står den svenska skolan och eleverna inför? Vad säger forskning?  Hur kan civilsamhället bidra?

Kunskapsunderlaget är framtaget av Idrott utan Gränser, Rädda Barnen, Stiftelsen Friends och Stiftelsen Läxhjälpen, som en del av satsningen En jämlik chans att klara skolan. 

En jämlik chans att klara skolan – hur kan civilsamhället bidra?

Läs kunskapsunderlaget här!

"Jag tycker modellen för samverkan skola- civilsamhälle är jättebra. Den hade jag haft nytta av som rektor. Jag har sett konkreta exempel både i rollen som rektor och verksamhetsutvecklare på hur skolan kan samverka med civilsamhället för att ge alla elever en bättre chans att klara skolan".

Missions i teori och praktik: stärker civilsamhällets kapacitet

Under hösten 2024 bjöd vi in till en unik utbildning som rustar civilsamhället att leda och engagera sig i missionsprojekt för en hållbar framtid, med särskilt fokus på hållbar systemförändring. Utbildningarnas syfte var att ge djupare insikter, praktiska verktyg och möjlighet att nätverka med ledande experter. De anordnades i Göteborg 21-22 augusti och Stockholm 29-30 augusti.