Riktlinjer i Rädda Barnens varumärke

Vår logotyp

Runt logotypen finns en friyta, som måste hållas fri från andra grafiska element, som exempelvis typografi. Friytan runt logotypen ska vara lika stor som bredden på bokstaven "r" i "Barnen". Logotypen får placeras i bilder, men se till att logotypen inte störs av bilden och blir svår att se.

Bilder

När ni använder Rädda Barnens bilder gäller följande:

  • Bilderna får endast användas i Rädda Barnen-syften, alltså på de ställen där det berättas direkt om Rädda Barnen som organisation och för att illustrera vårt arbete. Vi har inte rättigheter att använda bilderna på annat sätt.
  • Fotograf måste alltid krediteras och namn skrivas ut i samband med publicering av bilden.
  • Detta gäller både print och digitalt.

Berätta om Rädda Barnen

Nedan följer två korta texter om oss och hur vi jobbar, för att hjälpa er beskriva oss och vårt samarbete på ett bra sätt.

Rädda Barnen på 1 minut

Rädda Barnen är världens största självständiga barnrättsorganisation. Vi finns på plats där vi gör mest nytta för barn i Sverige och runt om i världen. Med fokus på långsiktigt hållbara insatser, gör vi omedelbara och bestående skillnader i barns liv. Vi gör helt enkelt världen lite bättre för barn, varje dag.

Rädda Barnen på 3 minuter

Rädda Barnen är världens största självständiga barnrättsorganisation, fokuserad på hållbara insatser - akuta och långsiktiga. Vi tror att verklig hållbarhet bygger på att hjälpa i tid och över tid, och vår självständighet gör att vi kan agera där vi gör mest nytta för barn i Sverige och i världen. Tack vare vår storlek kan vi på riktigt göra omedelbara och bestående skillnader i världen, varje dag. Som barnrättsorganisation vilar vår verksamhet på tre hörnstenar: direkta insatser för barn, expertkunskap och påverkansarbete.

Frågor?

Har du frågor om kommunikationsmaterial, vårt varumärke eller annat? Du är alltid välkommen att kontakta din kontaktperson hos Rädda Barnen.

Kontakta oss